Maak U geen zorgen: beter omgaan met stress.

We hebben allemaal weleens last van stress. Drukte op het werk, voldoende aandacht voor je gezin, en soms beide tegelijkertijd, het kan bij momenten allemaal te veel worden. Een eenvoudige definitie van stress is het gevoel dat je te veel mentale of emotionele druk ervaart en je de situatie minder goed aankunt.

Hoewel stress op zich geen ziekte is, kan die toch gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals een te hoge bloeddruk en slapeloosheid. Hoewel er geen concreet bewijs is dat stress brandend maagzuur en indigesties veroorzaakt, staat stress toch bekend als potentiële trigger.

Wat zijn de oorzaken van stress?

De oorzaken van stress variëren van persoon tot persoon. Soms is er niet één trigger, maar gaat het om een combinatie van emotionele en mentale druk. Naast je job of je gezin kunnen ook financiële moeilijkheden en leeftijdsgebonden problemen je stress bezorgen. Vaak voorkomende oorzaken zijn onder meer:

  • Werk: Soms heb je gewoon te veel te doen. Je moet lange dagen maken en er wordt veel, soms onredelijk veel van je verwacht. Stress kan ook ontstaan als gevolg van werk gerelateerde conflicten, die maar al te vaak voorkomen en waarbij verschillende persoonlijkheden of meningen met elkaar botsen.
  • Gezin: Ziekte bij familieleden kan op korte of lange termijn gevolgen hebben. Ruzies binnen het gezin en relatieproblemen kunnen een dagelijkse bron van stress zijn. Daarbovenop kan het gedrag van je kinderen thuis of op school de druk nog verhogen, naast de “gewone” aandacht die ze nodig hebben, hen wegbrengen naar het voetbal, toneellessen, enz.
  • Geld: Schulden of financiële problemen doen niemand goed. Maar iedereen kan ermee te maken krijgen, en ze vormen een veel voorkomende bron van stress – vooral bij een plotse financiële tegenvaller zoals onverwachte herstellingskosten aan je auto of je huis, of extra belastingen. Ook werkloosheid brengt problemen met zich mee: een nieuwe baan zoeken en solliciteren veroorzaakt stress. En dan hebben we het nog niet over de financiële onzekerheid wanneer je werkloos bent.
  • Levensstadia: Een nieuwe fase in je leven kan je gelukkig maken, maar ook stress met zich meebrengen. Trouwen en een gezin stichten, bijvoorbeeld, creëert nieuwe verplichtingen. Net zoals promotie naar een functie met meer verantwoordelijkheid. Ook door een verhuizing, ongerustheid over je pensioen, ziekte op latere leeftijd komen we soms in moeilijke situaties terecht.

Omgaan met stress

Leren omgaan met stress kan een werk van lange adem zijn. Eerst moet je nagaan wat je precies stress bezorgt, en in geval van emotionele problemen of een onaangepaste levensstijl, moet je proberen hier wat aan te doen. Onderstaande tips kunnen helpen.

  • Praat over je gevoelens met anderen – Stress bespreken met anderen helpt echt. Praten met vrienden of professionele hulp zoeken, kan de last minder zwaar maken. De mensen in je naaste omgeving kunnen wellicht ook helpen met praktische zaken.
  • Neem de zaak in handen – Zoek naar manieren om je tijd efficiënter te beheren, stel prioriteiten, maak lijstjes en wees realistisch over het behalen van je doelstellingen. Bouw routine in, zodat je een overzichtelijke agenda hebt, vooral op het werk en in je gezin. Werk efficiënter, niet harder.
  • Ontspan Makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch: een beetje tijd maken voor jezelf om je batterijen op te laden, kan een oplossing zijn. Zo krijg je immers tijd om alles te verwerken waar je anders misschien over gaat piekeren. Hier zijn geen grote veranderingen voor nodig. Misschien kan je zodra de kinderen in bed liggen even rustig gaan zitten en wat lezen. Of even bijpraten met je partner.
  • Gewoontes aanpassen – 's Avonds alcohol drinken kan je het gevoel geven te helpen, maar er bestaan betere alternatieven. Waarom niet eens een warme melkdrank proberen of thee met relaxerende kruiden.
  • Stop met roken of probeer te minderen. Je kunt altijd hulp zoeken online, of bij je arts of apotheker.
  • Eet gezond, op regelmatige tijdstippen, en ga zitten om te eten. Fastfood of vetrijke voedingsmiddelen snel tussendoor eten vergroot de kans op indigesties – meer stress hoef je echt niet.

Geloof in jezelf en kijk vooruit

Probeer altijd positief te zijn en stil te staan bij alles wat goed loopt in je leven. Concentreer je op die aspecten waar je zelf een invloed op kunt uitoefenen, waarvan je weet dat ze een verschil kunnen maken. Maar wees niet te streng voor jezelf. Probeer realistisch te zijn. Stress aankunnen en verminderen vraagt tijd. Beslis vandaag om positieve keuzes te maken en zeg tegen jezelf “van nu af aan wordt het alleen maar beter”. En dan boek je misschien al wel heel erg snel vooruitgang.

Als je jezelf niet genoeg vooruit voelt gaan, is het ten sterkste aan te bevelen een arts te raadplegen over hoe je met stress kunt omgaan.

Afrekenen met brandend maagzuur en indigesties

Het is niet altijd makkelijk om met de oorzaken van stress om te gaan. Als je echter vaststelt dat je er brandend maagzuur en indigesties van krijgt, dan kan Gaviscon Antizuur-Antireflux helpen. Het biedt snel verlichting. Blijf dus niet rondlopen met brandend maagzuur.

Deze informatie is niet bedoeld als diagnose of voorschrift. Neem contact op met uw huisarts als u regelmatig last heeft, als de klachten meer dan een week aanhouden of als u zich zorgen maakt.

Lees altijd eerst de bijsluiter wanneer u een middel tegen brandend maagzuur of indigestie inneemt. Vraag uw apotheker of huisarts om advies als u niet zeker bent over de behandeling of als u vragen heeft. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies.

Gaviscon Antizuur-Antireflux en Unidose suspensie voor oraal gebruik en Gaviscon Antizuur-Antireflux kauwtabletten zijn geneesmiddelen voor volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar. Kinderen jonger dan 12 jaar: enkel op medisch advies. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Niet gebruiken in geval van allergie aan één van de bestanddelen. Vraag raad aan uw apotheker. Reckitt Benckiser Healthcare (Belgium) NV.

16GVS032-3